Basiści

Jason Newsted wspomina swoją wściekłość po usłyszeniu miksu “…And Justice For All”

Jason Newsted bez ogródek przyznaje, że był „cholernie wściekły”, kiedy po raz pierwszy usłyszał album swojego własnego zespołu. Odkrył po prostu, że James Hetfield i Lars Ulrich zaaprobowali miks, który sprawił, że jego linie basu na tym albumie były prawie niesłyszalne.

 

Jak przytacza magazyn www.loudersound.com, w ostatnim wywiadzie dla Metal Hammera, Jason Newstead wspomina, że ​​był wręcz przerażony, gdy usłyszał ostateczny miks czwartego albumu grupy, który wykonali Steve Thompson i Michael Barbiero. „Byłem cholernie wściekły!”, ujawnia Newsted. “Żartujesz? Byłem gotowy skoczyć im do gardła, człowieku!”.

Teraz wiemy, że powinno dać mu to do myślenia, że żaden z kolegów z zespołu ani producent Flemming Rasmussen nie zadał sobie trudu pojawienia się w studiu w dniu, w którym nagrywał basy. Ale przecież był w Metallice “świeżakiem” i nie znał jeszcze praktyk zespołu.

Byłem cholernie wściekły! Żartujesz? Byłem gotowy skoczyć im do gardła, człowieku!

Jason tak to opisuje: “Na oryginalnej kasecie ‘No Life ‘Til Leather’ – jeśli zdarzy ci się kiedyś zobaczyć prawdziwą kopię lub zdjęcie prawdziwej kopii – odręcznym pismem Larsa, długopisem na etykiecie kasety jest napisane ‘Ścisz bas na stereo’. Zmiksowano to tak, jak powinno być zmiksowane: jest bas i jest gitara od początku. Ale Lars nie chciał tego, ponieważ to jakoś robiło mu zamieszanie przy bębnach, więc kiedy wysyłał demo do pieprzonej Combat Records i gdziekolwiek indziej, jego instrukcja brzmiała: ‘Przycisz bas, zanim w ogóle tego posłuchasz’. Nawet zanim uruchomisz, po prostu ścisz bas. Od samego początku. Zanim jeszcze zaczniesz. Robił tak przez całe swoje cholerne życie, więc dlaczego miałoby być inaczej, jeśli chodzi o ‘…And Justice For All’? Zrobili tak na ‘Kill ‘Em All’, zrobili na ‘Ride…’, ‘Master…’ także stworzyli w ten sposób.” 

Metallica, fot. Tony_B na licencji CC BY-SA 2.0

Kirk Hammett w 2008 roku w wywiadzie dla magazynu Decibel starał się usprawiedliwić takie podejście Larsa, zwalając winę na Jamesa: „Powodem, dla którego nie słyszysz basu tak dobrze, jest to, że częstotliwości basowe w brzmieniu Jasona w pewnym stopniu zakłócały ton, którym James próbował dla swojej gitary rytmicznej, i za każdym razem, gdy te dwie rzeczy mieszały się ze sobą, tak się po prostu działo”.

Powodem, dla którego nie słyszysz basu tak dobrze, jest to, że częstotliwości basowe w brzmieniu Jasona w pewnym stopniu zakłócały ton, którym James próbował dla swojej gitary rytmicznej, i za każdym razem, gdy te dwie rzeczy mieszały się ze sobą, tak się po prostu działo

„Więc jedyne, co pozostało do zrobienia, to ściszyć basy w miksie. To było niefortunne. To był również eksperyment – całkowicie dążyliśmy do suchego, prostolinijnego dźwięku, a niektórzy ludzie naprawdę go lubią. Szczególnie wiele zespołów nowej generacji uważa, że ​​ten album brzmi świetnie. Ale ostatecznie był to eksperyment. Nie jestem pewien, czy odniósł stuprocentowy sukces, ale pozostaje wyjątkowe brzmienie, jakie ma ten album.”

To eksperyment. Nie jestem pewien, czy odniósł stuprocentowy sukces, ale pozostaje wyjątkowe brzmienie, jakie ma ten album

Show More

Maciej Warda | TopBass.pl

– polski muzyk, basista, gitarzysta, redaktor. W zespole Farba od 2002 roku. Wcześniej od roku 1996 basista zespołu DzieńDobry Jacka Siciarka. Ukończył studia na wydziale biologii, geografii i oceanologii Uniwersytetu Gdańskiego z tytułem magistra geografii. W piśmie TopGuitar odpowiada za dział testów, wywiady oraz tematy związane z gitarą basową. Od 2010 roku redaktor prowadzący specjalnego dodatku TopBass oraz portalu TopBass.pl. Jest mężem pisarki Małgorzaty Wardy.

Powiązane artykuły

Back to top button

Wykryliśmy, że blokujesz reklamy

Prosimy - wyłącz blokowanie. Dzięki wyświetlanym reklamom możesz czytać artykuły na stronie bez żadnych opłat.