Nowości basowe NAMM i Musikmesse cz.IV
Zapraszamy na krótki przegląd nowości i ciekawostek basowych, jakie miały swoją premierę na targach muzycznych NAMM 2010 i MusikMesse 2010. Na uwagę zasługuje fakt coraz bardziej pieczołowicie pielęgnowanych tradycji (kolejne rocznicowe reedycje i premiery) basowych klasyków i miniaturyzacja, której nie przeszkadza ładowanie prawdziwych lamp do mikrowzmacniaczy.
VOX ulitował się w końcu nad basistami i zaproponował im nowe combo Pathfinder Bass 10. Rodowód pieca jest jasny, wystarczy spojrzeć na płócienną „diamentową” maskownicę i „kurze łebki” potencjometrów Bass, Treble, Drive, Volume i switcha Bright. W środku kryją się dwa pięciocalowe Bulldogi VOX-a (czteroohmowe) o łącznej mocy 10 W. Dla domowych treningów i na akustyczne próby jak znalazł!
Kustom KB to nowa seria pieców i wzmacniaczy dla basistów. Na targach zaproponowano następujące modele: KB1 (10-watowe combo z 6-calowym głośnikiem), KB10 (10-watowe z głośnikiem 10”), KB20 (20 W i 12”), KB100 (100 W i 15”), KB200 (200 W i 15”), KB200H (head 200 W w drewnianej obudowie, KB200HR (head 200 W do racka).
MarkBass okazał się być w ścisłej czołówce, jeśli chodzi o tegoroczne nowości. Ograniczmy się zatem do krótkich charakterystyk tych rarytasów. MoMark SA 500, The MoMark SD 800, MoMark LMK i MoMark TA 500 to heady kompatybilne z modułową konstrukcją MoMark. Głowa Little Mark Rocker 500 uzupełnia to grono. Nowe moduły do MoMarka to w tym roku Acoustic (preamp do basów akustycznych) i EQ 44S-HE (equalizer semi-parametryczny). Nowe, jeszcze lżejsze i lepiej brzmiące kolumny to Club Series (600 F32, Club 102, Club 151, Club 121), „lodówka” New York 804 i New York 122 (2×12”). Na koniec mamy preamp (Ground Stereo Pre) i kolumnę (BAS 121) sygnowaną przez Alana Carona. Ufff…
MusicMan postanowił uczcić 25 lat istnienia firmy i na 2010 rok przygotował dwa zupełnie nowe i wyjątkowe basiki. 25 Anniversary 5-string to inspirowany Telecasterem jesionowy korpus z jednym cutawayem, klonową nakładką i mahoniowym elementem pod mostkiem. Czteropasmowa equalizacja, przełącznik Active/Passive i kilka opcji przetworników (m.in. z dwoma singlami) to kusząca propozycja. Big Al to z kolei jedna z wersji gitar Alberta Lee, wykonana z olchowego (korpus) i klonu (szyjka i podstrunnica) i wyposażona w pasywne pickupy, z opcją trzech singli lub jednego humbuckera. Jej totalnie asymetryczny kształt to wyzwanie dla poszukujących nowych wrażeń muzyków.
Artykuł ukazał się w Magazynie TopGuitar, numer Kwiecień 2010.