Po pięciu latach od premiery znakomicie przyjętego, uhonorowanego jazzowym Fryderykiem debiutu „Masovian Mantra”, kontrabasista, kompozytor i producent Michał Barański powraca z nowym autorskim projektem – znakomitym albumem „No Return No Karma”. To wydawnictwo w pełni odsłania jego artystyczną dojrzałość, otwartość na spotkanie kultur i śmiałość w przekraczaniu gatunkowych granic.
Michał Barański – kontrabasista, basista, kompozytor. Jeden z najbardziej kreatywnych i poszukujących artystów współczesnej polskiej sceny jazzowej. Jego dorobek obejmuje dziesiątki nagrań zrealizowanych z czołowymi muzykami reprezentującymi różne stylistyki – od klasycznego jazzu po eksperymenty z muzyką etniczną.
Wśród najważniejszych albumów z jego udziałem znajdują się m.in. “Presence” tria Triology z Bradem Terrym (2000), “Assymetry” Zbigniewa Namysłowskiego (2006), “Umiera piękno” Agi Zaryan (2007), “Early Reflections” Bennie Maupin Quartet (2008) czy “Sacrum Profanum” Adama Bałdycha.

Album „No Return No Karma” stanowi muzyczną refleksję nad pytaniami, które towarzyszyły Barańskiemu podczas pracy twórczej, oraz nad nieodwracalnymi zmianami zachodzącymi w świecie i w muzyce. To dzieło wymykające się prostym klasyfikacjom, będące manifestem artystycznej wolności jego autora. Jest jednocześnie i nowoczesne, z elementami cross over a także mocno trzymające się jazzowego trzonu. W tej wielowarstwowej opowieści jazz łączy się z indyjską rytmiką, europejską wrażliwością i subtelnymi nawiązaniami do polskiej muzyki ludowej. Barański tworzy kompozycje tętniące energią i swobodą improwizacji, na najwyższym poziomie wykonawczym.
Trzon zespołu stanowią muzycy od lat współpracujący z Barańskim: Shachar Elnatan (gitara, oud), Michał Tokaj(fortepian, syntezatory) i Łukasz Żyta (perkusja). To właśnie ta formacja buduje brzmieniowy fundament płyty, tworząc z liderem spójną i twórczą przestrzeń muzyczną.

Do kwartetu dołączyli wyjątkowi goście, nadając całości różnorodne barwy i emocje. Aga Zaryan, Kuba Badach i Michał Rudaś wnoszą charakterystyczne brzmienie wokalne, Tomasz Dąbrowski – trąbkę inspirowaną skandynawską estetyką, a Bodek Janke, mistrz tabli i konnakolu, otwiera drogę do transowych rytmicznych eksploracji.
Nagrania odbyły się w lutym 2025 roku w Studiu S-4 Polskiego Radia w Warszawie. Za realizację odpowiadali Michał Kupicz i Jeremiasz Hendzel, miks i mastering przygotował Piotr Taraszkiewicz, a Michał Barański stworzył specjalną wersję albumu w technologii Dolby Atmos/Spatial Audio.





